چهارشنبه سوری در آذربایجان
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
لیلاب سرزمین زیباییها
چهارشنبه سوری در آذربایجان
  • بازدید : (242)

آداب و رسوم های چهارشنبه سوری در آذربایجان چهارشنبه سوری آخرین شب چهارشنبه سال محسوب می شود که در میان آذربایجانی ها با نامهای “ایل آخیر چارشنبه”، “تورپاق چارشنبه سی”، “یئر چارشنبه سی” و … خوانده می شود. به کار رفتن واژه های یئر(زمین) و توپراق(خاک) به این خاطر است که معتقد بوده اند که در این روز زمین تکان خورده و خاک نفس گرفته و برای کشاورزی و … مساعد می شود. این روز آیین و آداب و رسوم و شادی های خاص خود و زیادی دارد و اتفاقات زیادی در این روز می افتد. آشتی کنان، اسفند دود کردن، مراسم شال اندازی برای گرفتن تحفه از این مراسمات است. - یکی از جالب ترین رسوم این است که پشت در خانه مردم می روند و مکالمات اهالی خانه را به منزله طالع سال بعد خود می پندارند. به همین دلیل همه سعی می کنند که در این شب صحبت های شیرین و خیری داشته باشند تا شخص طالع خوبی را در سال آینده برای خود ببیند. - در شب چهارشنبه سوری به روی هم آب یا گلاب می پاشند و معتقدند آب پاشیدن، زندگی را با سعادت قرین می کند. - از دیگر رسوم ضروری این شب، فرستادن خُنچه از منزل داماد به منزل عروس است. در این خنچه معمولاً میوه، شیرینی، گلدانهای پرگل، ماهی و خلعت(پارچه) برای خانواده ی عروس و خود عروس گذارده می شود. - دختران دم بخت هنگام پریدن از روی آتش می خوانند: «آتیل باتیل چارشنبه، بختم آچیل چارشنبه» - در این شب به ملاقات افراد مسن و ریش سفیدان فامیل می روند. - درارسبارن (قره داغ)هم، مردم پیش از طلوع آفتاب روز چهارشنبه، دسته جمعی به کنار رودخانه می روند، آتشی بر می افروزند و جوانان در آنجا به سوارکاری می پردازند و هنگام بازگشت، زنان ظرف هایشان را از آب رودخانه پر می کنند و به خانه می آورند و آب آن را به دور و برخانه می پاشند که با این کار، سال جدید، سالی سرشار از روشنی و زلالی و پاکی خواهد بود. البته آداب زیادی می توان برای این روز برشمرد که فقط به بعضی از آنها اشاره شد



frame src="http://chat.1chatroom.ir/index.php" height="230px" width="280" frameborder="0" scrolling="no">

مطالب مرتبط
بخش نظرات این مطلب
آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید: برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:
بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .
شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:
نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: